جورواجور بازی های جذاب مخصوص سیزده بدر - جورواجور

سیزدهم فروردین به نام روز طبیعت نامیده شده است، همه ی ایرانیان در این روز سعی می کنند یک روز را در دامان طبیعت بگذرانند و با خلق صحنه های به یاد ماندنی در این روز تعطیلات نوروز را به اتمام می رسانند. خانواده ها در کنار هم سعی می کنند یک دورهمی را ایجاد کرده و از هوای لطیف بهاری نهایت استفاده را ببرند و خود را با انواع بازی های شاد و مهیج سرگرم کنند. در این قسمت از سرگرمی جورواجور قصد داریم تا شما را با چند بازی نوستالژی و چند بازی دیگر که مخصوص این روزهاست آشنا کنیم.

فریزبی

بازی مهیجی که قرار است به شما معرفی کنیم بازی فریزبی می باشد. چنانچه تا به حال تجربه این بازی را انجام ندادید پیشنهاد می کنیم برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنید. این بازی در تیم حداقل دو نفره و حداکثر ۷ نفره اجرا می شود. شما می توانید طبق اصول بازی اقدام به انتخاب یک زمین بکنید که بتوانید ابتدا و انتهای آن را تعیین کنید و محدوده های گل را تعریف کنید این را بدانید که فریزبی نباید بیش از ۱۰ ثانیه دست کسی باشد و آن کسی که فریزبی دست او است باید یدون اینکه حرکتی کند فریزبی را پاس دهد و آن را به محدوده گل برساند.

دست بزن و توپ را بگیر

یکی دیگر از بازی هایی که مختص سیزده بدر می باشد و به صورت دسته جمعی انجام می شود بازی “دست بزن و توپ را بگیر” می باشد. این بازی فقط با یک توپ اجرا می شود و در آن همه افراد اقدام به تشکیل یک حلقه کرده و یک نفر را در وسط قرار میدهند تا توپ را به هر کسی که می خواهد پاس بدهد. قسمت جالب این بازی آنجایی است که شرکت کننده ها باید پیش از گرفتن توپ یک بار به آن دست بزنند و بعد به اقدام به گرفتن توپ کنند وگرنه بازنده می شوند.

بازی های سیزده بدر

پانتومیم

پانتومیم یکی از بازی های هیجان انگیزی است که به واسطه ادابازی شرکت کننده ها یک فضای بسیار مفرحی تشکیل می شود و بیشتر مواقع در بین اعضای خانواده و دورهمی فامیلی برگزار می شود. در این بازی با وجود اینکه خنده ها و شوخی ها اوج می گیرد اما جدیت در آن بسیار اهمیت دارد، در بازی پانتومیم شرکت کننده ها به دو تیم تقسیم می شوند و با ادا و اطوار بازی لحظاتی را به خوشی در کنار هم می گذرانند. پیشنهاد می کنیم یک فرد ناشی و کسی که هیچ اطلاعی از بازی پانتومیم ندارد را نیز وارد بازی بکنید تا از شدت حساسیت بازی کاسته و با ادابازی های ناشیانه او رنگ و بوی خاصی به بازی ببخشید و بیشتر لذت ببرید.

منچ و مار و پله

مار و پله، منچ، شطرنج و از این قبیل بازی ها هم مطمئنآ گزینه ای بسیار مناسب و شادی بخشی برای یک سری افرائ خاص در دورهمی های سیزده بدر و روز طبیعت می باشد. اگرچه در این بازی ها بیشتر از دو نفر نمی توانند بازی کنند اما به طرز عجیب و غیر قابل توجیهی طرفداران بسیار زیادی دارد و البته بیشتر برای آن دسته از اعضایی که تنبلی می کنند و حوصله پانتومیم و وسطی و یا بازی های دیگر را ندارند میتوانند مناسب باشد.

وسطی

از بازی هایی که در کودکی بارها و بارها انجام داده ایم و بی شک همه با این بازی پرهیاهو خاطره ها داشته ایم، بازی وسطی نام دارد. یک بازی ساده که فقط به یک توپ و تعدادی آدم سرحال نیاز دارد فرقی نمی کند که مرد باشد زن باشد یا بچه. همه می توانند در این بازی شاد شرکت کنند وقتی که سیزده بدر به یک محیط باز مثل باغ یا دشت رفتید حتما همگی این بازی را انجام دهید و لذت ببرید در ضمن فیلم گرفتن از لحظات خوش و خرم یادتان نرود چرا که این یک بازی پرانرژی است و احتمالا در هنگام دویدن ها یا گل گرفتن ها به زمین خورده و موجبات شادی و خنده ی دیگران را فراهم کنید پس حتما این دقایق را ضبط کنید.

 بازی وسطی

زو

در این بازی افراد به دو گروه تقسیم می شوند و هر گروه در مکانی که از قبل برایشان معین شده قرار می گیرند. اولین نفر از گروه اول در پشت خط میانی قرار می گیرد، بازیکن شروع کننده یک پایش را بالا برده و روی یک پا قرار می گیرد و به صورت لی لی کنان وارد زمین تیم مقابل می شود و تلاش می کند به سمت بازیکنان گروه مقابل برود و آنها را لمس کند و اگر به شخصی از گروه مقابل دست بزند آن فرد سوخته و از بازی خارج می شود و اما بازیکنان گروه دوم نیز باید از دست او فرار کنند تا وی نتواند به آنها دست بزند.

بازیکن شروع کننده باید به همان حالت یک پا بالا و قبل از آنکه خسته شده و پایش به زمین بخورد باید زمین حریف را ترک کند، اگر در حین برگشت پایش زمین بخورد می سوزد و از زمین اخراج می گردد. گروه دوم نیز همچنین به این روش بازی را شروع می کنند و بعد به نوبت هر بازیکن بازی خود را انجام می دهد تا جاییکه بازیکنان یک تیم بسوزند و بازیکنان حریف برنده شوند و بدینگونه بازی به اتمام می رسد.

گل کوچیک

همه ی کوچه ها بدون استثنا این بازی را تجربه کرده اند هیاهوی بچه ها با توپ نایلونی کوچک که واقعا خاطره انگیز می باشد اگر در دورهمی های سیزده بدر تعدادتان بیشتر شد حتما این بازی مهیج را بازی کنید و لذت ببرید در ضمن این بازی تنها مختص پسران و مردان نیست بلکه برای مفرح کردن میتوانید از بانوان نیز استفاده کنید و لحظات شادی را برای خانواده و فامیل رقم بزنید.

والبیال /گوجه

در سیزده بدر توپ همیشه و در هر ماشینی خودش را جا می کند و هیچ وقت هم از یادها نمی رود و شاید اولین بازی نیز که استارت میخورد والیبال است، یعنی امکان ندارد به سیزده بدر بروید و یک دست والیبال بازی نکنید و اما اگر میخواهید بازی از حالت عادی خارج شود پیشنهاد می کنیم که گوجه را نیز بازی بدهید بدینگونه که بازیکنان به حالت دایره ای به دور یک شخص که با مینی گیم یا هرکی تک بیاره انتخاب شده حلقه می زنند و بعد بازیکن انتخاب شده را سردر گم کرده و مورد حمله قرار می دهند. اگر توپ های شوت شده به خطا بروند زننده ی شوت به بازیکن انتخاب شده ملحق می شود و اما اگر انتخاب شونده بتواند جلوی توپ های شلیک شده را بگیرد جایش را با زننده ی توپ عوض می کند.

والیبال کتکی 

باد بادک هوا کردن

بادبادک هوا کردن یک بازی مهیج و شاد است که البته نیاز به یک بادبادک مقاوم و باد دارد. عاشقان بادبادک اشخاصی هستند که دوستدار مدیریت و رهبری و تنهایی هستند بادبادک باد کردن نیازمند صبر و حوصله می باشد، چرا که ممکن است در بادبادک هوا کردن باد نوزد یا وزش باد بیشتر باشد یا درختان و سنگهای مزاحم جلوی کارتان را بگیرد اگر آدم کم حوصله ای هستید پیشنهاد می کنیم این بازی را انجام ندهید.

دان کبیر

شاید وقتی این کلمه را برای اولین بار بشنوید فکر کنید نام یک پادشاه باشد اما دان کبیر نام یک بازی است که روش بازی در آن به این صورت است که بازیکنان نام کوچک خود را بر روی تکه های کاغذ می نویسند بعنوان مثال اگر پنج نفر با نام های مریم، راضیه، ثنا، صدرا و فاطمه باشند هر اسم را پنج بار روی کاغذ می نویسند. پنج تا ثنا پنج تا صدرا و … بعد کاغذها را تا کرده و با هم مخلوط می کنند هر بازیکنی به طور تصادفی پنج کاغذ بر میدارد و پیش خود نگه داشته و به دیگران نشان نمی دهد و بعد شروع بازی اینگونه است که کاغذها به طور نوبتی و به صورت چرخشی به نفر بغل دستی منتقل می شود.

منظور این است که باید پنج اسم مشابه را بتوانید به دست بیاورید هر اسمی که میخواهد باشد. که البته در انتخاب کاغذها باید از حس ششم خود بهره ببرید شاید به خود بگویید که این یک بازی ساکت و بی مزه است اما جریان از این قرار است که در شروع بازی به تعداد بازیکنان منهای یک خودکار یا مداد تهیه می کنید مثلا اگر پنج نفر هستید چهار خودکار تهیه می کنید و اگر پنج تا از اسم ها را مشابه هم دارید باید زود فریاد بزنید دان کبیر و بعد یکی از خودکار ها را برداشته و به خود امتیاز بدهید در این هنگام بقیه بازیکنان با شنیدن صدای شما به خودکارها یورش می برند و از آنجاییکه یک خودکار کم است یک نفر بی خودکار می ماند وامتیازی نمی تواند کسب کند، هیجان بازی نیز همین جاست پس در بازی دان کبیر باید آماده بود و از دقت تمرکز و سرعت عمل بیشتری نیز برخوردار بود.

کلاه بازی (نوع اول)

در این بازی یک شخص به روش گل یا پوچ بازنده اعلام می شود و باید کلاهش را در وسط دایره قرار دهد و بدون اینکه از دایره خارج شود باید مواظب کلاهش باشد شخص می تواند هم بدود و هم در داخل دایره راه برود و اگر بتواند یکی از اشخاص بیرون از دایره را با پا بزند جایش با او عوض می شود و شخص ضربه خورده باید کلاهش را در وسط دایره قرار دهد و از کلاهش مواظبت کند و اگر نتواند اشخاص بیرون از دایره را با پا بزند آنها سعی خواهند کرد که با پا کلاه وی را بیرون دایره بکشند و اگر شخصی موفق شود کلاه را بیرون از دایره بیندازد دیگر بازیکنان به طرف کلاه می روند و آن را با پا می زنند تا کلاه را از شخصی که داخل دایره بود دور کنند شخصی که کلاهش داخل دایره بود و آن را از دست داده سعی می کند کلاهش را از آنها بگیرد و حتی میتواند با کلاهش نیز به دیگران ضربه بزند و فرد ضربه خورده باید جایش را با وی عوض کند.

کلاه بازی نوع دوم

در زمانهای قدیم به دلیل عدم وجود امکانات سرگرم کننده مانند تلویزیون و گوشی و … مردم از انواع بازی ها برای سرگرمی و تفریح استفاده می کردند یکی از این بازی ها که بیشتر در میان مردم طرفدار داشته و در روزهای تعطیل مخصوصا تعطیلات عید انجام می شده بازی کلاه بازی بود که مردم علاقه ی زیادی نیز به تماشای آن داشتند این بازی به قدری مهیج بود که گاهی از حالت سرگرم کننده خارج و تبدیل به یک رقابت پرشور محلی می شد.

بازی با تقسیم بندی بین جوانان پرشور و علاقمند به بازی انجام می شد پیش از شروع بازی دایره ای به قطر ۴ متر روی زمین رسم می کردند و بعد از قرعه کشی و مشخص شدن گروه شروع کننده بازی گروه بازنده با کلاه های روی سرشان در وسط دایره می ایستادند گروه بیرون دایره مدام تلاش می کردند که کلاه بازیکنان حریف را بردارند و گروه داخل دایره در حالیکه سعی می کردند از کلاهشان حفاظت کنند با یک پای دیگر به آنها ضربه می زدند و اگر موفق می شدند جایشان را با حریف عوض می کردند در غیر اینصورت همچنان در داخل دایره می ایستادند.

و اما اگر گروه خارج از دایره کلاه بازیکنان را بردارند به سرعت به طرف مکانی که به عنوان نشانه و به زبان محلی ملته گفته میشود می دوند و بازیکنان داخل دایره آن ها را دنبال می کنند تا کلاه را بگیرند و اگر بتوانند کلاه را بگیرند جایشان را با حریف عوض می کنند و اگر نتوانستند حریف امتیاز می گیرد و دوباره بازی ادامه می یابد و در نهایت امتیازها را جمع کرده گروهی که بیشترین امتیاز را داشت برنده ی بازی محسوب می گردد.

 کلاه بازی

کاپوچین

از بازی های رومیزی که هیجان وصف ناپذیری ایجا می کند و طرفداران بی شماری نیز دارد، کاپوچین نام دارد. در این بازی هر بازیکن پنج لیوان رنگی بر می دارد که با رو شدن هر کارت باید لیوان ها به طور مرتب چیده شوند، هر بازیکنی که زودتر لیوان ها را بچیند و زنگ را به صدا در آورد کارت را برای خود برمی دارد و در پایان بازی بیشترین دارنده کارت، برنده به حساب می آید. در این بازی تمرکز و سرعت عمل بسیار مهم است این بازی به قوانین خاصی نیاز ندارد و برای همین بسیار جذاب و شادی آور است و برای دورهمی ها مناسب می باشد.

تاپ تاپ خمیر

این بازی از نوستالژی ما بزرگسالان می باشد و همه ی ما آن را انجام داده ایم و اکنون نیز اگر چند نفر بچه در میانمان باشد باز هم این بازی را انجام می دهیم و روش بازی اینطور است که یک نفر به حالت سجده قرار می گیرد و او باید چشم هایش را ببندد بعد یک نفر دستش را بالا برده و آرام به پشت او میزند و شعر تاپ تاپ خمیر، شیشه و پنیر دست کی بالاست رو میخونه و شخص خوابیده باید حدس بزنه که اون کیه اگر حدسش درست باشد امتیاز مثبت میگیرد واگر اشتباه باشد امتیاز منفی می گیرد.

شب مافیا

شب های مافیا یکی از بازی هایی است که در بین خیلی از جمع ها رایج شده و اخیرآ طرفداران بسیار زیادی به خود اختصاص داده است. چنانچه علاقه مند به بازی های استنتاجی هستید پیشنهاد میکنیم این بازی را از دست ندهید. در این بازی شرکت کننده ها به دو تیم مافیا و مردم عادی تقسیم می شوند و در برابر هم قرار میگیرند.

در این بازی حدودآ ۴۰ شخصیت متنوع و البته با تصویرسازی های جالب وجود دارد که هر کدام از آن ها طوری طراحی شده اند که جذابیت بازی را صد چندان می کند. این شخصیت ها دارای ویژگی های خاصی هستند و جالب تر اینکه همین ویژگی ها باعث می شوند به بازیکنان القا شود که در سرنوشت و جریان بازی تاثیرگذارند. به عنوان مثال شخصیت کاراگاه این قابلیت را دارد که هر شب از هویت یک نفر آگاه شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 177 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها