جورواجور

چند فکت جالب به بهانه روز جهانی اسفناج - جورواجور

روز جهانی اسفناج و تاریخچه ی این سبزی پرخاصیت

اسفناج انواع مختلفی دارد که شکل ها وسایز های برگ آن ها متفاوت است و تک تک این برگها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای بدن فوق العاده مفیدند. این سبزی برگدار با رنگ تیره معمولاً به شکل یک گل هم ظاهر می شود و بخشی از غذای دام می باشد و به خانواده کوینوا یا چغندر هم مربوط می گردد. جالب است بدانید که اسفناج یک روز جهانی مختص خود دارد و سالهاست در کشورهای مختلف جهان روز 6 مارس را به دلیل وجود چنین سبزی خوشمزه ای جشن می گیرند.

براساس اسناد موجود، اسفناج از منطقه ای از ایران آمده است و در قرن هفتم راه به سوی کشور چین برد اما ریشه آن به عنوان یک گیاه ایرانی شناخته می شود. گیاه اسفناج در نهایت به مدت چند صد سال بعد در اروپا یافت شد و به اسپانیا هم رسید یعنی مدت زمانی که در انگلستان سبزی اسفناج رایج شده بود. البته تا اوایل سال 1800 در بسیاری از کشور ها پرورش داده نمی شد.

شاید بتوان گفت مشهورترین فردی که در تاریخ با اسفناج درگیر بوده است، فردی به نام “کاترین مدیسی” در قرن شانزدهم می باشد که همراه با سه پسرش به مدت چند سال قوانین فرانسه را تعیین می کرد. او اصالتاً از فلورانس ایتالیا آمده بود و زمانی که با پادشاه هنری دوم ازدواج کرد، به فرانسه رفت. کاترین عاشق اسفناج بود و در هر وعده غذایی از این سبزی استفاده می کرد به همین دلیل امروزه وعده های غذایی بسیاری در این کشور وجود دارند که با اسفناج تهیه می شوند.

 روز جهانی اسفناج

برخی از حقایق جالب در مورد اسفناج

– لغت اسفناج از یک کلمه اسپانیایی است که به معنای دست سبز می باشد.

– اسفناج یک گیاه گلدار است که ریشه آن متعلق به کشور ایران است.

– اسفناج به دلیل اصالتی است که دارد، به گیاه پارسی هم در بعضی از کشورها مثل چین معروف است.

– اسفناج روی خاک شنی در رطوبت و نواحی خنک رشد می کند.

– اسفناج دارای ساقه منعطف و نازک است که می تواند تا 30 سانتی متر رشد کند.

درباره اسفناج

– اسفناج یک گیاه سالانه محسوب می شود؛ یعنی چرخه زندگی او سال به سال کامل می گردد.

– برگ ها اصلی ترین بخش گیاه اسفناج هستند. برگ های گیاه اسفناج، لوزی شکل است و به زیبایی روی ساقه قرار می گیرد. بزرگ ترین برگ ها در قسمت پایه و بیس قرار دارند و کوچک ترین آن ها در قسمت بالای گیاه هستند.

– اسفناج دارای گل های سبز، زرد و کوچک است. هر گیاه ممکن است نوع نر یا ماده تولید کند.

– این گیاهان معمولاً در معرض باد گرده افشانی می کنند.

– انواع مختلفی از گیاه اسفناج وجود دارد و بعضی از آن ها می توانند سه گروه مجزا داشته باشند و دارای برگ های نسبتاً منحنی با سبز تیره و برگ های صاف و نرم و برگ های هیبریدی هستند.

روز اسفناج

– اسفناج منبع عالی از ویتامین A, k, E و ویتامین های گروه B است. همچنین حاوی فیبر رژیمی می باشد.

– اسفناج همچنین غنی از ویتامین C است که دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد و محافظت خوبی را در برابر بیماری های عفونی ایجاد می کند. همچنین رادیکال های آزاد که عامل بیماری هستند را کاهش می دهد.

– گیاه اسفناج همچنین حاوی ترکیبات معدنی مثل پتاسیم، منگنز، منیزیم، مس، کلسیم و زینک است. پتاسیم از قلب محافظت می کند، منگنز و مس دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و بدن را در مقابل بیماری ها مقاوم می کنند. همچنین سلول های خونی قرمز تولید می کنند و زینک به رشد و همچنین تولید اسید برای گوارش بهتر کمک خواهد کرد.

– چنانچه در مطلب ” خواص اسفناج  در بخش بهداشت و سلامت جورواجور خواندید اسفناج حاوی مقدار زیادی ترکیبات فلاونوئید است که دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی می باشد.

– در بین سالم ترین سبزیجات جهان، اسفناج از لحاظ مواد مغذی جزء بهترین ها می باشد. به دلیل ورود ویتامین ها و مواد معدنی که دارند، همچنین دارای مواد مغذی فیتو مثل کاروتنوئید و بتاکاروتن است و خواص شبیه به هویج را در خودش دارد.

ویتامین اسفناج

– اسفناج همچنین دفع آب اضافه از بدن را راحت تر می کند. یعنی ادرار آور است و در نتیجه روده های شما بعد از استفاده از آن راحت تر تخلیه می شود.

– اسفناج سرشار از فولیک اسید است که مصرف آن برای خانم های باردار مناسب و مفید است.

– اسفناج حاوی اکسالیک اسید می باشد که جذب کلسیم و آهن را مسدود می کند. در نتیجه می توانید اسفناج را با مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید.

– پختن برگ های اسفناج حداقل به اندازه دو دقیقه، قدرت اکسالیک اسید را کاهش می دهد. اکسالیک اسید اضافه ممکن است عاملی برای سنگ کلیه باشد.

– منجمد یا فریز کردن اسفناج خواص آن را کاهش می دهد پس بهتر است این گیاه را تازه خریداری کنید و همان موقع آن را بخورید.

تاریخچه اسفناج

– رنگدانه های سبز گرفته شده از اسفناج، برای رنگ کردن هم استفاده می شود. نصف فنجان اسفناج خام می تواند به اندازه 1 الی 5 وعده میوه و سبزیجات در طول روز مفید عمل کند. یک فنجان اسفناج پخته شده، فقط 40 کالری دارد اما شما را سیر می کند.

– وجود ویتامین ها و مواد معدنی در اسفناج باعث می شود که از پوست خشک و خارش زا راحت شوید و پوست شفافی داشته باشید. مصرف منظم اسفناج تازه و ارگانیک و حتی آب اسفناج ارگانیک، می تواند سلامت پوست را افزایش دهد.

بازدید : - بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها