جورواجور همه چیز درباره "خلیج همیشه فارس" ایران - جورواجور

آنچه درباره خلیج فارس باید بدانید

خلیج فارس یا دریای پارس، سومین خلیج بزرگ جهان و آبراهی ارزشمند درآسیای غربی و منطقه خاورمیانه است که در امتداد دریای عمان، در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد.

منابع سرشار نفت و گاز خلیج فارس و سواحل آن سبب شده است که هریک از کشورهای کناره، خلیج فارس را از آن خود بدانند اما نام رسمی این خلیج در تمام سازمان های بین المللی خلیج فارس است. در این بخش از گوناگون جورواجور هر آنچه باید درباره خلیج فارس بدانید را آورده ایم.

خلیج فارس کجاست؟

خلیج فارس (یا شاخاب پارس) آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد و از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می شود.

کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در کناره خلیج فارس هستند. خلیج فارس در ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد.

خلیج فارس

مساحت خلیج فارس چقدر است؟

خلیج فارس ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع مساحت دارد. طول مرز آبی کشور ایران با خلیج فارس، در حدود ۱۴۰۰ کیلومتر و با احتساب جزایر آن در حدود ۱۸۰۰ کیلومتر است. طول خلیج فارس از تنگه هرمز تا آخرین نقطه پیشروی آن در جهت غرب حدود ۸۰۵ کیلومتر است. عریض ترین بخش خلیج فارس ۲۹۰ کیلومتر است.

خلیج فارس چندمین خلیج بزرگ جهان است؟

بعد از خلیج مکزیک و خلیج هادسون، خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان است.

عمیق ترین نقطه خلیج فارس

عمیق ترین نقطه خلیج فارس با عمق ۹۳ متر در ۱۵ کیلومتری تنب بزرگ و کم عمق ترین نقطه آن با عمقی بین ۱۰ تا ۳۰ متر در سمت غرب است.

خلیج فارس سرشار از ثروت و قدرت

خلیج فارس از جنبه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی دارای اهمیت است. خلیج فارس حدوداً ۵۶۵ میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارد که این مقدار ۶۳ درصد کل ذخایر ۵/۵۹۶ میلیارد بشکه نفتی شناخته شده در جهان را تشکیل می دهد. خلیج فارس به علت داشتن معادن و ذخایر عظیم نفت و میدان های بزرگ گازی به یک منطقه ثروتمند تبدیل شده است.

نفت خلیج فارس

خلیج فارس به چه نامی معروف است؟

همانطور که اشاره کردیم منابع سرشار نفت و گاز خلیج فارس و سواحل آن سبب شده است که هریک از کشورهای کناره، خلیج فارس را از آن خود بدانند اما نام تاریخی این خلیج، در زبان های گوناگون «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده است.

برخی از کشور های عربی خلیج فارس را به نام جعلی خلیج ع.ر.ب.ی یا به سادگی «خلیج» می نامند اما هرودوت، تاریخ نگار یونانی در کتاب های خود بارها بحر احمر که بین تنگه باب المندب و کانال سوئز قرار دارد را خلیج عرب نوشته است. یونانی ها دریای پارس را خلیج فارس می نامیدند.

برخی عقیده دارند نام خلیج عربی را ابتدا رودریک اوون (Roderic Owen)، یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس، در کتاب های خود به کار برد و از آن پس در بین کشورهای دیگر رواج پیدا کرد اما اسناد معتبری برای اثبات نام فارسی خلیج فارس وجود دارد.

زمین شناسان معتقدند که صورت نخستین خلیج فارس در حدود پانصد هزار سال پیش، در کنار دشت های جنوبی ایران تشکیل شد و خلیج فارس در آغاز، بسیار پهناور بوده است به طوری که تا اواخر دوره سوم زمین شناسی، بیشتر جلگه های برازجان، بهبهان و خوزستان ایران تا کوه های زاگرس، زیر آب بوده اند.

خلیج فارس بزرگتر است یا دریای عمان؟

دریای عمان پهنه آبی است که خلیج فارس را به اقیانوس هند متصل می کند. دریای عمان از سمت غرب توسط تنگه هرمز به خلیج فارس و از سمت شرق و جنوب شرقی به دریای عرب و اقیانوس هند وصل می شود. مساحت دریای عمان ۹۰۳ هزار کیلومتر مربع و خلیج فارس ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است و عمق آن از خلیج فارس بیشتر است.

خلیج فارس و دریای عمان

آب و هوای خلیج فارس

آب و هوای خلیج فارس خشک و نیمه استوایی است. در تابستان دما گاهی تا ۵۰ درجه سانتی گراد می رسد و میزان تبخیر بیشتر از میزان آب های وارده می شود. در زمستان دما تا ۳ درجه سانتی گراد هم می رسد.

جزایر ایرانی خلیج فارس

چندین و چند جزیره در آغوش خود پنهان کرده است. جزایری که یکی از دیگری زیباتر و دل نوازتر و جذاب تر هستند.

  • جزیرۀ قشم
  • جزیرۀ کیش
  • جزیرۀ هرمز
  • جزیرۀ هنگام
  • جزیرۀ هندورابی
  • جزایر ناز
  • جزیره لارک
  • جزیرۀ سیری
  • جزیرۀ خارک یا خارگ

جزیره کیش

خلیج فارس ثبت جهانی

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) در تاریخ ۳۰ مهر سال ۹۷ در اقدامی نام خلیج فارس را به مالکیت ایران با پیشوند مروارید به ثبت جهانی رساند. از این پس هیچ دولت و کشور و سازمانی نمی تواند این خلیج را با نام دیگری نامگذاری کند.

روز ملی خلیج فارس

در زمان شاه اسماعیل یکم امپراتوری پرتغال به رهبری ناخدا آلبوکرک وارد خلیج فارس شده و آنجا را به تصرف خود درآورد. شاه اسماعیل یکم پس از تصرف خلیج فارس با این سردار پرتغالی همکاری کرد و همین سبب شد که پرتغالی ها در مناطق اطراف خلیج فارس نیز نفوذ و قدرت یابند. حضور پرتغالی ها در خلیج فارس ۱۱۶ سال ادامه یافت .

در روز ٢١ آوریل سال ١۶٢٢ سپاه شاه عباس صفوی، به رهبری امام قلی خان فتح هرمز را با موفقیت انجام داد و کل منطقه خلیج فارس را آزاد کرد.از همان زمان تاکنون، به دلیل رشادت های شاه عباس صفوی و آزاد سازی بندر گمبرون، نام این بندر به «بندر عباس» گذاشتند.

روز ملی خلیج فارس در سال ۱۳۸۴ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و دولت ایران برای پاسداری از میراث معنوی و فرهنگی خلیج فارس، روز ۱۰ اردیبهشت را در تقویم ایران «روز ملی خلیج فارس» نام گذاری کرده است. روز ملی خلیج در سال ۱۳۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان میراث معنوی، ثبت ملی شد. ‏

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 206 views بار دسته بندی : گوناگون تاريخ : 14 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها