جورواجور آموزش قره گُردُم ؛ یک بازی شاد و پرتحرک - جورواجور

آموزش بازی محلی قره گردم و قوانین آن 

جالب است بدانید در ایران بالغ بر ۱۵۹ بازی قدیمی به سنتی وجود دارد که در گذشته طرفداران بسیار زیادی داشته است اما متاسفانه به تدریج و به مرور زمان تحولات زندگی افراد باعث شد این بازی ها رنگ ببازند و جذابیت قبل را نداشته باشند. شرایط این بازی ها به طوری بوده که در هر مکان و شرایطی امکان بازی کردن وجود داشته است چراکه به دو گروه فضای بسته و فضای باز تقسیم بندی شده بودند به خاطر همین افراد به راحتی می توانستند برحسب شرایطی که در آن قرار دارند بازی و سرگرمی خود را انتخاب کنند. بازی قدیمی قره گردم یکی از همین بازی های سنتی و پرطرفداری است که در گذشته طرفداران بسیار زیادی داشت با ما همراه باشید تا با این بازی مفرح و جالب آشنا شوید. 

بازی قدیمی

قبل از توضیحات و نحوه بازی کردن شما را با تعداد بازیکنان این بازی و اهداف بازی آشنا خواهیم کرد و سپس می توانید چگونگی انجام بازی را در ادامه این بخش از سرگرمی جورواجور که به درخواست برخی از شما مخاطبان آماده شده است بخوانید. 

هدف بازی:

هدف از بازی افزایش دقت ، سرعت و همچنین عکس العمل و استقامت قلبی تنفس می باشد. 

تعداد بازیکنان:

این بازی به تعداد بازیکنان ۸ نفر به بالا نیاز دارد. 

محوطه بازی:

فضای باز 

وسایل بازی:

به ابزار خاصی نیاز ندارد 

محل بازی قره گردم

چگونگی بازی قره گردم 

شروع این بازی با گروه بندی نمود پیدا می کند، هر گروه باید به تعداد مساوی نفرات داشته باشند و سپس هر کسی بایستی از دسته مقابل یک یار برای خود تعیین نماید و از بین خود دو نفر را باید به عنوان “اوستا” انتخاب کنند. به شیوه گل یا پوچ ، بازیکنان برنده می شوند و با همراهی اوستا حرکت کرده و اقدام به مخفی شدن در جاهای مختلف می کنند. 

بعد از اینکه اوستا اقدام به مخفی کردن تمامی افراد دسته خود کرد، به نزد گروه دوم باز می گردد و در این مرحله جای اوستاها تغییر می کند و به نوعی اوستای گروه مخفی شده در رآس گروه جوینده قرار میگیرد. 

گروه در حالیکه اوستا در جلوی آنها حرکت می کند و با صدای بلند می گوید:«یرنگزه محکم ساخلنگ هوی» (جایتان را محکم نگهدارید) ، برای یافتن یاران دسته اول دست به کار می شود. 

همانطور که اوستا مدام این جمله را با خود تکرار می کند گروه نیز به جستن خود ادامه می دهد، چنانچه یکی از مخفی شدگان توسط گروه جستجوگر پیدا شد سریع به اوستا نشان داده می شود و اگر استاد درستی تشخیص آنها را تایید کرد با صدای بلند می گوید:«قره گردم» (سیاهی دیدم) ، افرادی که جوینده هستن به محض شنیدن این کلمه، همگی بسرعت به سمت مکان اول “ملته” می شتابند. دیگر افراد هم که مخفی شده اند به تعقیب آنان می دوند. در حین دویدن افراد بسمت ملته چنانچه از افراد پنهان شده موفق شود یار مستقیم خود را قبل از رسیدن به ملته در بر بگیرد ، جایزه او سواری گرفتن از وی تا مکان ملته است.

سواری گرفتن

در دور بعدی بازی با پنهان شدن گروه ادامه می یابد ضمن اینکه یک امتیاز نیز به دست می آورند اما چنانچه گروه اول نتوانند افراد گروه دوم را بگیرند جای دو گروه عوض شده و گروه دوم بایستی اقدام به مخفی شدن بکند و در نهایت باید بدانید که این بازی بنا به توافق اعضای گروه و زمان خسته شدن آنها می تواند ادامه داشته باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 208 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها