با ارائه بازخورد صادقانه، به کارمندان تان انگیزه دهید

مجموعه: دسته‌بندی نشده تعداد بازدید: 16 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۳ دی ۹۵ نویسنده: رضا حیدرزاده
با ارائه بازخورد صادقانه، به کارمندان تان انگیزه دهید

اکثر مشکلات شرکت ها که به نظر برآمده از رفتار یا اعمال کارمندان است، اغلب ناشی از تصمیمات و سیاست مدیریت است. مدیریت راه و روش تعیین می کند و کارمند به آن جواب می دهد. گاهی آنها به شکلی جواب می دهند که مورد خوشایند مدیر باشد و گاهی بالعکس. از این بابت انگیزه بخشی در رفتار کارمندان اثر بسزایی دارد.

برای بالا بردن عملکرد کارمندان، باید انگیزه بخشی کرد.

تشویق و تنبیه، هر دو در کارکرد کارمندان اثر می گذارد. در محیطی که تنها یکی از این دو باشد، نتیجه ناکارآمدی تیم می شود. جایزه های انگیزشی می توانند در قالب کالا، مرخصی، پول، دادن مسئولیت های اکثرا و ترفیع باشد. در این جا ارزان ترین شکل انگیزه بخشی که دادن بازخورد مثبت از عملکرد است را برای شما توضیح می دهیم.

محققان متوجه شده اند که اکثر کارمندان دوست دارند کارساز در موفقیت تیم شناخته شوند. متاسفانه برای اکثر مدیران سخت است که مدام از کارمندان تعریف کنند.

بهتر است این بازخورد دقیقا بعد از رخداد مربوطه داده شود تا اثر بیشتری بگذارد.

بازخورد مثبت

feedback-01

برای آغاز، ببینید کارمند شما چه کاری را خوب انجام می دهد و بعد از آن نظرتان را به او بگویید. هر هفته نظر مثبت تان را در مورد یکی از کارهای خوب کارمند بدهید. مطمئن باشید با سپاس کردن، رفتار خوب او تکرار می شود.

به هنگام تشویق یک کارمند به این نکات دقت داشته باشید:

  1. از کاری که خوش تان آمده با دادن جزئیات تعریف کنید.
  2. تعریف تان را به اهداف شرکت گره بزنید.

برای نمونه:

«ماری من از این که به سفارش آقای اسمیت به خوبی رسیدگی کردی و به سوال های او با حوصله جواب دادی واقعا ممنونم. زمانی که ما با مشتری ها به خوبی رفتار کنیم، آنها راضی می شوند و مشتری راضی ما را به دوستانش معرفی می کند و این گونه فروش شرکت اکثرا می شود. برای بار دوم از تو تشکر می کنم. به کار خوبت ادامه بده.»

جزئیات قدردانی خیلی مهم هستند. این گونه تعریف کردن بهتر از گفتن «کارت خوب بود» یا « سپاس بخاطر زحمت هایت» است. این گونه تعریف ها، ارتباط کار خوب فرد را با اهداف شرکت نشان نمی دهد و شدنی است دیگر تکرار نشود.

بازخورد منفی

feedback

برای اکثر مدیران، گفتن نظر منفی سخت تر از نظر مثبت است. برای بهتر گفتن انتقاد تان این نکات را به دقت بخوانید:

  1. هرگز بازخورد منفی را بین جملات مثبت ادا نکنید:

«ماری تو یک کارمند با ارزشی برای شرکت هستی و واقعا از زحماتی که می کشی ممنونیم، اما باید از این به بعد به هنگام در جلسات آماده شوی. البته می دانی که ما ارزش تو را به عنوان عضو مهم تیم به خوبی می دانیم.»

در حالیکه برخی اندیشه می کنند چنین صحبتی، دردناکی بازخورد منفی را کمتر می کند، اما محققان معتقدند با این کار پیام های متفاوتی را به فرد انتقال می دهید.

در برابر زمانی که به عملکرد کارمند تان انتقاد دارید، باید واقعیت را به او بگویید. البته نیاز نیست خشونت و خشم در سخن تان باشد. برای از بین بردن حالت تدافعی، با یک جمله ی خنثی آغاز به گفتگو کنید. سپس با صدای قاطع و خوشایند در مورد اثر عملکرد کارمند بر بازده شرکت و دیگر اعضای تیم  گفتگو کنید و مشکل او را بازگو کنید. سپس رفتار درست مورد نظرتان را بگویید. گفتگو های تان را با سوالی در مورد این که آیا او تقاضای شما را عملی می کند یا خیر تمام کنید:

«ماری من متوجه مشغولیت هایی که همه داریم هستم، اما زمانی که کارمندان دیر به جلسات می رسند مشکلاتی پیش می آید. ما مجبور می شویم نشست را دیر آغاز کنیم تا دیگران نیز در جریان کار قرار بگیرند و این باعث کند شدن ترقی شرکت می شود. ماری من واقعا سپاس می شوم اگر از این به بعد به هنگام در جلسات آماده شوی. آیا می توانی این کار را برای من انجام دهی؟»

با این شیوه گفتگو، معمولا کارمند جواب مثبتی به شما می دهد و یا دلیلی برای تاخیرش می آورد. اگر جواب او منفی بود می توانید اکثرا بحث کنید تا به نتیجه ای برسید. اگر این کار وی ادامه یافت راه های دیگری برای اصلاح عملکرد وی وجود دارد.

برای دست یابی به عملکرد دلخواه تان، باید ترکیبی از بازخوردهای مثبت و منفی، تشویق و تنبیه را ارائه دهید. در غیر این چهره به خواسته ی خود نمی رسید.

[ad_2]

منبع دیجیاتو

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “با ارائه بازخورد صادقانه، به کارمندان تان انگیزه دهید”

این سایت را در گوگل محبوب کنید: