نقش هفتگانه خواب در عملکرد درست مغز را بشناسید

دسته‌بندی نشده 54 شنبه ۱۱ دی ۹۵ رضا حیدرزاده
نقش هفتگانه خواب در عملکرد درست مغز را بشناسید

سال ها بود که محققان دلیل خوابیدن انسان را نمی دانستند. از این رو تئوری های زیادی به وجود آمد. مثلا این که خوابیدن انسان را از به دردسر افتادن در شب و شکار شدن توسط حیوان هایی که شب ها به شکار می روند حفظ می کند. برخی از این تئوری ها روانشناسانه هستند، مثلاً اینکه خوابیدن باعث ذخیره شدن انرژی می شود؛ برخی دیگر نیز حالتی داستانی دارند، مثلاً والدین به شوخی می گویند اگر شب نبود، از دست بچه هایشان دیوانه می شدند. شب به آن ها اجازه می دهد زمانی را آسوده باشند. اما حقیقت این است که حین خوابیدن، مغز تازه کار خود را آغاز می کند.

گروه تحقیقاتی RAND وابسته به نیروی هوایی آمریکا، به تازگی آنالیز ۱۰۰ صفحه ای درباره آثار خواب و کم خوابی بر مغز و نتیجتا روی اقتصاد ارائه کرده است. بر پایه این پژوهش، ایالات متحده با اشتغال افرادی که کمبود خواب دارند، سالانه ۴۱۱ میلیار دلار زیان می کند. از این رو شاید سیاست مداران و بازرگانان به بازتاب بد خوابی در مسائل مالی علاقمند شوند.

در پژوهش اخیر دلیل نیاز انسان ها به خواب و عملکرد مغز به هنگام خواب مشخص شده است. اگرچه موارد زیادی برای کشف کردن وجود دارد، اما در ادامه چندین دلیل نیاز انسان به خواب و اتفاق هایی که در چهره کم خوابی برای انسان می افتد، گرداوری شده است.

خواب به قوی کردن حافظه کمک می کند

هنگامی که خواب هستید، مغزتان خاطره ها را به حافظه ی طولانی مدت منتقل می کند. مغز این کار را با تقویت یک سری اتصالات عصبی و تضعیف برخی از آن ها انجام می دهد. مغز اتصالات و ارتباطات زیادی در طول روز برقرار می کند. برخی از این اتصالات لازم نیستند و به هنگام خواب، آن ها را قطع می کند.

اکثر شما حتما متوجه شده اید که خوابیدن در به یاد سپردن چیزهایی که در طول روز یاد گرفته اید کمک می کند. در تحقیقی، شرکت کننده ها باید مهارتی را یاد می گرفتند که در آن، کلید هایی به ترتیب فشرده می شد. زمانی که یادگیری آن در روز و به یاد سپردنش به فردای آن روز تقسیم شد، شرکت کننده ها عملکرد بهتری را نسبت به زمانی که هر دو در یک روز اجرا می شدند، از خود نشان دادند. در پژوهش نشان داده شده که به هنگام خواب، مغز خاطراتی را که اندیشه می کند مهم نیست، دور می ریزد.

حتما بخوانید:   ۱۷۳ نماینده مجلس به اتفاقات اخیر در نماز جمعه یزد اعتراض کردند

نکته ی مهم دیگر این است که در بیماری هایی مانند افسردگی و اختلال استرس بعد از سانحه (PTSD)، مغز خاطرات بد را حفظ می کند. در تحقیقی که اخیرا چهره گرفته نشان داده شده خاطرات بدی که حین خواب در مغز باقی می مانند، به سختی از بین می روند. به این معنی است که خاطرات بد نیز مانند خاطرات خوب در مغز باقی می مانند و به احتمال خیلی بسیار فراموش نمی شوند.

مغز به هنگام خواب نسبت به بیداری با سرعت بیش تری دستور پاک سازی سموم از بدن را می دهد

Michael Thorpy مدیر مرکز بیماری های خواب-بیدار ی در سیستم بهداشت مونته فیور و پروفسور عصب شناسی در دانشگاه داروسازی آلبرت انیشتین می گوید: اندیشه می کنم هیجان انگیز ترین کار در سیستم لنفاوی چهره می گیرد. در سال های اخیر تحقیقات زیادی در این زمینه چهره گرفته است. سیستم لنفاوی شبانه به هنگام خواب فعال می شود و سموم را دفع می کند.

فضای بین سلول های مغزی هنگام خواب گسترش می یابند و راه را برای دفع کثیفی ها از طریق مایع مغزی نخاعی آسان می کنند. جالب این جاست که اکثر این مواد پروتئین بتا آمیلوئید هستند که وجودشان در بدن باعث بیماری آلزایمر می شود. این پروتئین ها در روز انباشته و در شب دفع می شوند.

خواب برای شناخت و تفسیر و درک لازم است

واقعا برای این که بفهمیم خواب در نیرو درک و فهم ما اثر می گذارد، به پژوهش نیاز نیست چون واضح است؛ اما خوشبختانه تحقیقات زیادی در این زمینه شده است. کمبود خواب می تواند بر روی همه چیز، از درک گرفته تا توجه و تصمیم گیری اثر بگذارد.

Thorpy می گوید: همه می دانیم عملکرد بهتر مغز به خواب بستگی دارد و برای انجام چند کار همزمان باید تقویت شود. کمبود خواب می تواند بر توانایی شخص در این مورد اثر بگذارد. رانندگی یکی از نمونه های انجام دادن چند کار هم زمان است، چرا که از دست ها، پا ها، چشم ها و هوشیاری فرد استفاده می کند.

حتما بخوانید:   مسئولان به جای فرش قرمز برای بیگانه‌ها، از گنجایش مردم استفاده کنند

کم خوابی بر عملکرد های دیگر قشر مغز مانند توجه و حافظه ی کاری نیز تأثیر منفی می گذارد. در تحقیقی نشان داده شده که ۲ ساعت کمبود خواب به مدت ۱۴ شب باعث افت عملکرد شرکت کننده ها در کارهای عصبی-رفتاری می شود که در آن کارها توجه و حافظه ی کوتاه مدت اهمیت زیادی دارد.

رابطه ی مستقیم خواب با خلاقیت

مدادرنگی

تفکر واگرا (تفکر تخیلی) تحت تاثیر کم خوابی از بین می رود. در حالی که تفکر همگرا (توانایی یافتن جواب درست) تندرست باقی می ماند. در یکی از تحقیقات، شرکت کننده ها به مدت ۳۲ ساعت بی خوابی کشیدند؛ سپس آن ها را مورد آزمایش جوانب متفاوتی از تفکر قرار دادند. افرادی که به مدت ۳۲ ساعت بی خوابی کشیدند، به طور قابل توجهی در تفکر واگرا که شامل نرمش پذیری و ابتکار بود، عملکرد ضعیفی داشتند. اکثر آن ها گرایش به تمریناتی مانند «کلمه ی نادرست را از بین بقیه انتخاب کن» داشتند. واضح است که این گونه تمرین ها اصلا به خلاقیت نیاز ندارند.

در مقابل، پژوهش روی افرادی که به خوبی شب را خوابیده بودند، چهره گرفت. نتایج به این چهره بود که این افراد علاقه ی زیادی به حل تمرین هایی که باید الگوی پنهان را در آن می یافتند، داشتند.

رابطه ی تنگاتنگ کم خوابی و افسردگی

افسردگی

افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، یا کم می خوابند و یا بیش از حد. همچنین اگر کم خوابی منجر به افسردگی نشود، می تواند به بیماری های بدتر از آن تبدیل گردد. تحقیقات نشان داده اند افرادی که کمتر از ۶ و یا اکثرا از ۸ ساعت می خوابند، خیلی اکثرا از بقیه در معرض ابتلا به افسردگی و اضطراب هستند. بخشی از مغز که مسئول تنظیم چرخه ی خواب و بیداری است، در بیماری افسردگی از بین می رود.

طول عمر و سلامت جسمی

اگر چه از نظر فنی آن چنان که مغز به خواب نیاز دارد، بدن نیازی ندارد، اما کم خوابی میتواند بیماری ها و اختلالات فیزیکی را تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش جدیدی که توسط انجمن رادیولوژی شمال آمریکا در کنفرانس سالانه ارائه شده نشان می دهد بعد از این که رادیولوژیست ها در شیفت ۲۴ ساعته، به طور میانگین ۳ ساعت در شب خوابیدند، قلب شان درد گرفته و انقباضات آن افزایش یافت. این افزایش در ضربان قلب، فشار خون و سطوح هورمون تیروئید و کورتیزول نیز نمود پیدا کرد.

حتما بخوانید:   ۱۰ خودرو با بازطراحی انقلابی

در تحقیقات دیگر متوجه شدند که کم خوابی باعث افزایش وزن و کاهش کنترل قند خون می شود.

Thorpy می گوید: از آن جایی که کم خوابی بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذار است، نمی توان پیامدها ثانویه ی آن، که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، نادیده گرفت.

بچه ها به خواب نیاز دارند

کودک خوابیده

اگر فرزند داشته باشید، تاکنون متوجه شده اید زمانی که خوب نمی خوابند، بی حوصله شده و باعث آزار دیگران می شوند. کم خوابی اثرات کوتاه مدتی بر بچه ها می گذارد، اما اگر این حالت ادامه پیدا کند، اثرات منفی آن را در عدم رشد مغز می توان دید. خوابیدن در رشد مغز خیلی کارساز است، به همین دلیل کودکان و نوزادان خیلی می خوابند.

تحقیقات نشان دادند کودکانی که به دلیل مشکلات تنفسی، شب ها به خوبی نمی خوابند، اکثرا از کودکانی که به خوبی می خوابند در معرض ابتلا به بیش فعالی هستند. همچنین کودکانی که خوب می خوابند عملکرد بهتری در مدرسه دارند. در مقطع دبستان، ۱۸ دقیقه اکثرا خوابیدن در شب، باعث شده اثر بسیار خوبی در نمرات ریاضی و انگلیسی دانش آموزان دیده شود.

برخی از مدارس برای این که گسترش مغز بچه ها به خوبی چهره گیرد، مدارس را دیرتر آغاز می کنند تا آن ها میران خواب لازم را کسب کنند.

شاید زمانی که شما استرس دارید و یا حجم زیادی از کار برای انجام دادن دارید، خوابیدن در اولویت اول شما نباشد. اما تحقیقات ثابت کرده اند که خوابیدن یک بایستگی است و اگر به خوبی نخوابید مغزتان شورش می کند. بعد زمان آن رسیده که اکثرا از همیشه به خواب توجه کنیم.



منبع دیجیاتو

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “نقش هفتگانه خواب در عملکرد درست مغز را بشناسید”