بررسی رنو کوئید ۱.۰ SCe دینامیک

دسته‌بندی نشده 52 پنج شنبه ۹ دی ۹۵ رضا حیدرزاده
بررسی رنو کوئید ۱.۰ SCe دینامیک

این روزها همه‌جا گفتگو از خودرویی است که قرار بوده جایگزینی برای پراید باشد اما این قضیه ما را یاد پروژه‌ی ال نود و جایگزینی برای پیکان می‌اندازد! البته اینجا تفاوتی ظریف وجود دارد و آن اینکه حداقل اعلام شده رنو کوئید هنوز نیامده بهایی بالاتر از پراید خواهد داشت و بعید نیست که در آینده این خودرو را رقیبی برای شاسی بلندهای مهم بازار ببینیم! درهرحال مرور تست‌های گوناگون این خودرو خالی از لطف نیست چراکه بهتر می‌توان با نقاط قوت و ناتوانی این خودرو آگاه شد. این بار به سراغ مجله‌ای آفریقایی رفته‌ایم تا ببینیم که درک این مجله از کوئید چه بوده است. با ما همراه باشید.


این روزها خودروهای تازه مقرون‌به‌صرفه در بازار آفریقای جنوبی کم‌پیدا هستند. در حقیقت مدل‌های زیادی با بهای پسندیده وجود ندارد. هرچند رنو کوئید یک تازه‌وارد قابل‌توجه به این بخش از بازار است که به لطف بهای بسیار رقابتی و لیست جذابی از تجهیزات استاندارد مورد توجه قرار گرفته است.

renault-kwid-detail-rear-3q
با بهای آغازین باورنکردنی ۸۲۴۳ دلاری، گارانتی ۵ ساله، یک سال بیمه و لیست تجهیزات شامل فرمان هیدرولیک، شیشه‌های جلوی برقی و سیستم صوتی دارای بلوتوث کوئید روی کاغذ اکثر رقبای خود را شکست می‌دهد.

تریم دینامیک که در این تست حضور دارد با اضافه بهای ۶۸۷ دلاری حتی تجهیزات بیشتری دارد. از جمله‌ی این موارد می‌توان به مه شکن‌های جلو، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه لمسی ۷ اینچی به همراه ناوبری و پوشش خاکستری/قرمز منحصربه‌فرد کابین اشاره کرد.

Renault Kwid
همه‌ی این موارد نویدبخش هستند، این‌طور نیست؟ اما کوئید که پلتفرم CMF-A یکسانی با داتسون ردی گو دارد در دنیای واقعی چگونه عمل می‌کند؟ خب برخی موضوعات هستند که این خودرو را در پله‌ای پایین‌تر قرار می‌دهند. برای نمونه در دومین تست برخورد انکاپ جهانی این خودرو تنها یک ستاره به دست آورده است. این خودرو تنها یک کیسه هوا داشته و فاقد ترمز ضد قفل است.

حتما بخوانید:   گلکسی اس 8 اولین گوشی مجهز به بلوتوث نسخه 5.0 خواهد بود؟

رنو اعلام کرده که شاید در آینده کوئید با ترمز ضد قفل عرضه شود اما زمان دقیق آن را اعلام نکرده است. هرچند این شرکت قول داده که با گذشت زمان کوئید ایمن‌تر و بهتر خواهد شد.

renault-kwid-1-litre-01
تردیدی وجود ندارد که با چنین بهایی کوئید جذاب به نظر می‌رسد. این خودرو از فلسفه‌ی طراحی داستر و ساندرو استپ وی استفاده می‌کند. از جمله‌ی این عناصر می‌توان چراغ‌های جلو و عقب برجسته، پوشش‌های پلاستیکی و نوارهای محافظتی پایین درب‌ها اشاره کرد. ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز ۱۸۰ میلی‌متر است.

هر دو مدل کوئید دارای رینگ‌های فولادی ۱۳ اینچی هستند که قالپاق‌های پلاستیکی آن‌ها را پوشانده‌اند. تنها تفاوت‌های ظاهری بین تریم پایه‌ی Expression و تریم فول دینامیک اضافه شدن مه شکن به مدل فول است.

در بخش درونی نیز رویه‌ی طراحی بیگانه برقرار است و با این قیمت کابین خودرو لذت‌بخش به نظر می‌رسد. مدل دینامیک با سیستم اطلاعات سرگرمی لمسی و غربیلک فرمان چرمی نسبتاً گران‌قیمت به نظر می‌رسد. کوئید همچنین دارای نشان‌دهنده‌ی جذاب بوده که متأسفانه فاقد دورشمار پیشرانه است اما سرعت‌سنج، نشان‌دهنده سوخت و رایانه سفری آن خوانایی مناسبی دارند.

renault-kwid-60
با اینکه تجهیزات فراتر از انتظار در این محدوده‌ی قیمتی، فضاسازی کابین چندان شگفت‌انگیز نیست. گنجایش محفظه‌ی بار بسیار ۳۰۰ لیتری وجود دارد اما این موضوع کمی فضای پای عقب را تحت تأثیر قرار داده است. فضای سر نیز بسیار نیست و البته ستون فرمان نیز فاقد هرگونه تنظیمی است. دیگر نکته‌ی عجیب کوئید نبود محل استراحت پا کنار کلاچ است.

صندلی‌های راننده و سرنشین فاقد حدفاصل معنی‌داری است و به این ترتیب حضور بسیار در جاده می‌تواند کاری سخت باشد.

renault-kwid-boot-loaded
خوشبختانه کوئید محفظه‌های ذخیره‌ای زیادی دارد. پانل‌های درب راننده و سرنشین جلویی به همراه بخش اطراف دسته‌دنده دارای محفظه‌ی جاداری هستند.

حتما بخوانید:   DS4 کراس‌بک، مهمان تازه جاده‌های ایران

نیروبخش کوئید کوچک پیشرانه‌ی ۱.۰ SCe تازه است که دارای قطعات آلومینیومی و طراحی‌ای با استهلاک پایین است که توانایی تولید نیرو ۶۷ اسب بخاری و گشتاور ۹۱ نیوتون متری را داراست. البته این مشخصات با دیگر پیشرانه‌های ۱ لیتری آماده در این سگمنت خیلی تفاوت ندارد.

renault-kwid-1-litre-11
نیرو تولیدی پیشرانه از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما کوئید فاقد تجهیزات الکترونیکی کمکی مثل کنترل کشش است. با وزن ۱۱۰۵ کیلوگرمی این خودرو در هر صد کیلومتر مصرف ادعایی ۴.۷ لیتری دارد. سقف سرعت آن نیز ۱۵۲ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

متأسفانه کوئید با حضور در جاده به سرعت ذات ارزان‌قیمت خود را نشان می‌دهد. درحالی‌که به لطف سیستم تعلیق نسبتاً پسندیده و لاستیک‌های دیواره بلند سواری خودرو اکثراً آسان است اما به نظر می‌رسد که فاصله‌ی کم بین محورها باعث کمی تغییرات ناپایدار می‌شود.

00086234
۰۰۰۸۶۲۳۴

مورد نگران‌کننده‌تر فرمان هیدرولیک است که به همراه لاستیک‌های کوچک احساس بسیار مبهم و بی‌علاقه‌ای دارد. با افزایش سرعت این موضوع مشکلی حادتر می‌شود و در حقیقت در سرعت بالای ۹۰ کیلومتر در ساعت اوضاع کمی مشوش می‌شود.

طراحی بلندقد خودرو باعث شده که کوئید به بادهای مقابل بسیار حساس باشد و به همین ترتیب به تصحیح فوری فرمان در بزرگراه‌ها نیاز دارد.

Renault Kwid
به این موارد نسبت‌های عجیب گیربکس را نیز اضافه کنید. نسبت دنده‌ی اول کوتاه بوده و دنده‌های بعدی نسبت طولانی‌تری دارند و همین امر باعث می‌شود تا با کاهش دور پیشرانه و یا برای سبقت‌گیری یک یا دو بار معکوس دهید. برخی اوقات دنده‌های سنگین نیز کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

Renault KWID
در محیط‌های شهری کوئید بهتر عمل می‌کند و حتی می‌توان آن را لذت‌بخش توصیف کرد. فاصله‌ی کم بین محورها و برخی نسبت‌های کم از کوئید خودرویی کوچک و چابک می‌سازند. کوئید خودرویی قدبلند بوده و فاقد میله‌ی ضد لغزش در عقب است بنابراین در پیچ‌های تیز این موضوع می‌تواند کمی خطرناک باشد اما واضح است که کوئید برای محیط‌های شهری طراحی شده است.

حتما بخوانید:   معرفی بازی Beat Racer؛ رانندگی با مزه موسیقی

لرزش، صدا و ناهنجاری کوئید بهتر از اکثر خودروهای هندی است اما صدای باد اطراف آینه‌ها را می‌توان حس کرد. پیشرانه‌ی ۳ سیلندر بنزینی این خودرو تند‌تر از انتظار است. هرچند می‌توانید صدای ناله‌ی متمایزی را با افزایش دور پیشرانه بشنوید.

renault-kwid-global-ncap
کوئید ابتدا در تست‌های برخورد انکاپ جهانی هیچ ستاره‌ای به دست نیاورد اما بعد از اضافه شدن کیسه هوای راننده توانست یک ستاره را بگیرد. تخمین می‌زنیم که نصب سیستم ترمز ضد قفل باعث افزایش بهای ۶۵۰ دلاری خودرو شود. این قیمت چندان بسیار نیست و هنوز کوئید را رقابتی نگه می‌دارد.

renault-kwid-airbag
باید به رنو برای ساخت محصولی که از نظر اقتصادی دسترس‌پذیرتر بوده و تجهیزات سخاوتمندانه‌ای دارد آفرین گفت. هرچند کوئید نقاط ناتوانی زیادی دارد که یکی از اساسی‌ترین آن‌ها فقدان ترمز ضد قفل است. در رانندگی‌های کوتاه کوئید احساس خوبی دارد اما برای رانندگی در بزرگراه‌ها پسندیده نیست.

نظاره‌ی فروش ابتدایی این خودرو با توجه به مشخصات ارائه شده روی کاغذ جالب خواهد بود. همچنین توجه به توسعه‌ی اکثرا ایمنی کوئید بدون افزایش بسیار بهای این خودرو قابل‌توجه خواهد بود.
تا آن زمان باید با احتیاط به کوئید نگاه کرد. در نگاه اول این خودرو بی گمانً بهتر از داتسون گو است و با این بودجه مشخصات بهتری دارد.

Renault Kwid
Renault Kwid

مشخصات کلیدی رنو کوئید ۱.۰ SCe دینامیک

قیمت: ۸۸۸۷ دلار
پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری بنزینی
نیرو: ۶۷ اسب بخار
گشتاور: ۹۱ نیوتون متر
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۶ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۵۲ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
گیربکس: ۵ سرعته دستی

منبع: carmag



منبع سایت پدال

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “بررسی رنو کوئید ۱.۰ SCe دینامیک”